„Učitelji plesa koji su izdašno zabavljali renesansne vladare nisu ni znali da začinju umetničku vrstu, u kojoj će, u idućim vekovima, uživati milioni ljudi u celom svetu...“
Balet, kao termin, ime, naziv plesne forme, prvi put se pojavljuje u Italiji
početkom 16. veka, ili već krajem 15.
Od glagola
ballare-igrati, počela je da se razvija jedna specifična plesna forma, koja se postepeno udomila i
artikulisala kao scenski prilagođena verzija društvenih plesova toga doba,
u raskošnim dvorskim svetkovinama
Italije. Širenje te nove dvorske zabve ka
Francuskoj, koja se smatra kolevkom
baleta, dodgilo se nakon udaje Katarine Mediči za francuskog kralja
Anrija II, koja je u miraz svome mužu donela , između ostalog, i običaj
priređivanja ekstavagantnih dvorskih predstava
sa plesom. Prava ekspanzija baleta, međutim, dogodiće se nešto kasnije
pod velikim uticajem Kralja Sunca- Luja XIV, koji je i sam bilo veoma naklonjen
ovoj novoj vrsti plesa, (i sam je bio čuveni igrač..) te je ustanovio i nova
pravila, iz kojih će se oformiti klasična baletska tehnika, koja će postati svojevrstan
umetnički raritet u potonjim epohama. Kralj Sunce se, takođe, odlučio za stvaranje besplatne državne plesne škole 1661.god, a 1713.god. otvara se prva akademija za balet
koja od tada nije prestala da postoji,
menja se i razvija. Otuda, baletskim
rečnikom dominira francuski jezik...
Sa druge strane, ruski
dvor prateći u korak evropske trendove, otvara u Snakt Petersburgu 1738.god. Kraljevsku pozorišnu školu koja je preteča današnjoj
Akademiji Vaganova, iz koje će izaći čitava vojska nezaboravnih baletskih umetnika.
Zapisi koji postoje i datiraju sa kraja šesnaestog i
početka sedamnaestog veka daju prva jasna
tumačenja pravilnog položaja plesačevog tela,a posebno stopala, kao osnove iz
koje se razvilo pet pozicija klasičnog baleta. Te prve ilustracije pokazuju da
su stopala okrenuta od tela ,da bi celokupna figura delovala otmeno. U slavu
otmenosti i elegancije, kreirane su buduće otvorene baletske pozicije nogu, i
mnoge druge finese koje će ovu plesnu formu potpuno izdvojiti od drugih plesnih veština, i
dovesti ljudsku kretnju do savršene gracioznosti.
Otvorenost nogu, kao
zaštini znak klasične igre, tj. baleta,
ispočetka nije bila toliko naglašena i tako striknta kao što mi to danas
poznajemo. Kako je vreme proticalo, pravila su se jasnije diferencirala, a sa time se povećavala i
otvorenost baletskih pozicija nogu, pa je tako početni ugao od oko 45', došao dodanašnjih 180'!
Dodavani su skokovi, piruete, pozicije ruku, glave itd...a kao vrhunac-postavljenje na prste, što je već izuzetno elegantnoj formi igre, dalo još jedan atribut posebne,
vazdušaste lakoće, krhkosti i gracilnosti.

Sistem vežbi u klasičnoj baletskoj tehnici postavljen je tako, da brzo unapređuje napredak tehničke veštine izvođenja, postavljanje i prirpemu tela da bude otovoreno i snažno za prihvatanje svih , ni malo lakih, figurativnih sekvenci, koje će u konačnom ishodištu ( i posle nebrojeno ponavljanja..) dovesti do formiranja izvođača, od čije igre nam zastaje dah.
–Znači to je balet!!!
"Zaprepašćena sam kako
od nečeg tako tvrdog, strogog i rigidnog, kao što su metodologija, pedagogija, i sama forma klasične igre, moze da nastane nešto tako neobično lepo, i meko, i magično, i prozračno kao
sto je, silfida!? Možda su me namerno doveli u pogrešnu školu, da mi se sve zgadi ? Možda je balet samo kod nas ovako mučan ...?
Godinama razmišljam o
tom prvom času, i prvom susretu
tete-a-tete sa svojom najvećom ljubavlju ikada. Nikako ne mogu da se odlučim,
da li sam bila više razočarana,šokirana, i ojađena, ili mazohistički ponosna
što ću biti dobrovoljni,pomazani zatočenik te svete torture tela i duha.
Ipak,sa predanošću larve koja
mora da se pretvori u leptira, jurila sam na časove, bila hvaljena i grđena, i nisam shvatala, ali baš nikako , kako da se ne ugušim sa uvučenim stomakom, šta
znači podvući rebra i kralicu, kako da nogu vodim petom kad se noga
vodi nečim drugim, i kako da to drugo nešto, premestim u
petu.....
I, kad ćemo već jednom
početi da igramo!!!???
I, kako da se krećem
uopšte tako usukana, i zgrčena, i zarobljena? Čemu sve ovo?!!
Nikome ne otkrivam svoje
muke. Uživam u patnji.
-Mala je talentovana.
Ali malo ćutljiva.
Mala je ćutala svoju (u)zbunjenost!
Mala je ćutala da u
telu postoje leva i desna strana. Jedna, poslušna, fluidna, stabilna. Druga - totalni debil. Tuđa. Smotana. Trapava.
Ćutala je da boli. Da
je božanstveno dosadno. Staromodno. Ali čudesno! Ćutala je da mrzi male skokove, jer su „besmisleni“ i „buvlji“,a
obožava velike, jer nude slobodu, liče na gazelu, i podsećaju naljubav zbog koje se gine. Ćutala je ponos,zbog toga
što se dosađuje i leti u društvu odabranih."
"Volim balet, uciteljicu, salu, ljude u sali, spic patike
koje vise na zidu, ali to nije dovoljno da se opise....To.
Kada sam prvi put krocila u salu, prvo na savremeni, onda i
na klasiku iz glave sam izbacila rec rekreativno, jer mi nije bio cilj da tu
budem zbog rekreacije. Zelela sam da budem na sceni, da igram, da vidim
rezultate svog rada ali i da neko drugi to vidi. Danas se sve to cini dalekim,
ta prva sezona na kojoj je sve trebalo da se zavrsi. Pukla sam na prijemnom,
upisala stomatologiju i izgubila volju da opet spremam prijemni i upisem ono
sto zelim. I tako sam ostala u sali.
U pocetku je bilo mnogo tesko. Ubedjena da sam stvorena za
balet bila je obicna glupost. Nije dovoljna samo razgibana noga, sta ce mi to
ako nista drugo ne znam. Svaki put kada sam kretala od kuce slusala sam kako je
balet gubljenje vremena, da ja od toga necu imati nista... Sa vec losim
raspolozenjem ulazila sam u salu gde sam ponekad uspevala da se oraspolozim.
Uglavom sam se vracala sa suzama u ocima zato sto mi ne ide, ne mogu da drzim
stomak, nemam kontrolu nad svojim telom, izgledam kao slonica koja se nasla
negde gde joj nije mesto... Pokusala sam da odem, pravila pauze i opet se
vracala. Nije isto bez baleta, bez necega sto sam tako dugo zelela i konacno
dobila. Narocito sada od kako smo postali porodica. Ne postoji mesto gde sam
sretnija i gde mi je prijatnije. Jos razloga da se ''navuces'' na celu pricu. A
ja se i dalje raspadam, bar se tako vidim. Nije mi jasno kako se u baletu nesto
savlada i dovede do savrsenstva. Ocigledno nisam sposobna za to, jer jedino sto
znam je kako da se povredim. U tome sam najbolja. Mozda jednog dana naucim
nesto, recimo patologiju ako joj se posvetim. Sto se baleta tice mogu samo
da uzivam u trenutku..."
"Priča o baletu će mi uvek biti tužna, još od detinjstva kada
sam želela sve ovo, a to nije bilo moguce.
Ne
volim ni da razmišljam o baletu, uvek me rastuže takve misli............"
"Moj prvi susret sa klasičnim baletom nije bio kad sam imala
5,10,15 godina.... Desio se sada,sa punih 30! O njemu nisam znala ništa,osim da
je graciozan,veličanstven i zahtevan . Da je umetnost u svakom smislu . Uz
pomoć društvenih mreža i činjenice da poznajem našu profesorku, primetila sam
njene blogove,najave treninga i nove upise. Hm? Da li ja to mogu? Da nisam
previše stara? Biću smešna jer ništa ne znam... sve su to pitanja i misli koja
su mi prolazila kroz glavu. Shvatila sam da nema čega da me bude sramota, da
želim da vidim, probam i naučim što više mogu. Život je definitivno samo jedan
i to je bio stav koji me je i odveo na prvi čas Perpetuum dance studija.
Pred ulazak u svlačionicu, i generalno pred susret sa
svima njima , tresla sam se ali nisam
imala šta da izgubim... Naprotiv! Došla sam na prvi čas nove sezone i rečeno
nam je da se istegnemo. O ne! Kako da se istegnem, kao na fizičkom? Mahala sam
glavom levo desno,vrtela ruke kao da znam šta radim i samo sam ih posmatrala
kako samouvereno i koncentrisano pripremaju svoje telo za čas. Bile su
fascinantne, nasmejane i vedre. Srećne što su opet tu, što su opet zajedno, što
počinju jos jednu plesnu godinu zajedno. A ja od sramote nisam smela ni da se pogledam
u ogledalo ispred sebe jer apsolutno nemam pojma šta radim ,eto , čak i na tom
istezanju...
Čas je počeo i ja sam kao i svi samo sledila instrukcije
naše profesorke. Stala sam iza jedne divne visoke devojke koju sam pratila i od
koje sam učila rutine na štapu. Posle nekog vremena sam prestala uopšte da
razmišljam o sramoti i sličnim pitanjima jer postaneš skoncentrisan na ono šta
vidiš i pokušavaš da pratiš grupu i počneš logički i tehnički da pamtiš vežbu.
Mislim da sam do kraja časa bila zaljubljena. Kad se zaljubiš imaš želju da što
više vremena provedeš i što bolje upoznaš predmet svog obožavanja. Balet.
I kada sam mislila da nešto ne mogu , profesorka mi
je tiho davala signale da ja to mogu i da je samo slušam u toku vežbe i da ne
forsiram sebe i padam u očaj. Ona mi je davala vetar u leđa nenapadnim
sugestijama i podrškom. I ona kao i sve druge devojke koje su fantastični ljudi
. Osobe koje sada mogu nazvati svojim prijateljima. Pa čak i porodicom."
Blog za sve ljubitelje klasičnog baleta;
http://perpetuumdanceklasicanbalet.blogspot.com
Коментари
Постави коментар